منبع عکس: seeiran.ir، عکاس: نامشخص«بازار نقش جهان» از مشهورترین مراکز خرید و بازارهای سنتی اصفهان است که بهعنوان بخشی از منظر «میدان نقش جهان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.قدمت میدان نقش جهان به دوره صفویه بازمیگردد؛ اما در دوره سلطنت رضاخان بازسازی حجرههای اطراف میدان، باعث تجدید حیات این بازار شد. در پیرامون میدان، مشهورترین و عظیمترین بناهای تاریخی اصفهان مانند مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه (در ضلع جنوبی). که در زمان حیاتش به تدریس دروس فقه و برگزاری جلسات مذهبی در مسجد میپرداخت.کاشیکاری مسجد از داخل تماما بهصورت معرق کار شده و کتیبههایی که با خط ثلث نوشته شدهاند از آثار علیرضا تبریزی عباسی بر دیواره های مسجد جلوه میکند. در قسمت داخلی بنا با کاشیکاری هفت رنگ و منقش به طرحهایی از قبیل گل، بته، شکارگاه، پرندگان و حیوانات مختلف و مینیاتورهای منحصربهفرد تزیین شده، و در کنار این تصاویر نقاشی هایی از آنژل و لوکار از نقاشان اروپایی بر دیواره بنا خودنمایی میکند.طبقات کاخ با دو ردیف پله مارپیچ و یک ردیف پلکان زیگزاگی که به پله های شاهی معروف است و شامل ۹۴ پله است به هم مرتبط میشوند. آنقدر این میدان بناهای زیبا و تاریخی دارد که دست شما را در انتخاب یک لوکیشن مناسب جهت عکاسی باز میگذارد.گشتوگذار در بازار نیز بخش جدا نشدنی از هر سفر است، وجود بازارها متعدد در اطراف میدان نقش جهان علاوه بر ایجاد یک مرکز تجاری فوقالعاده، شما را در انتخاب و خرید آسان یاری میکند.قهوهخانه هایی در اطراف میدان نقش جهان به چشم میخورند که در گذشته بهعنوان محلی برای گذران وقت شاعران، هنرمندان، درباریان و گاها مردم عادی استفاده میشده، در برخی از این قهوهخانهها پردههای نقالی برپا میشده و مرشد یا نقال با بازگو کردن داستانهای شاهنامه نقش بسزایی در سرگرم کردن مشتریان قهوهخانه داشت اند.

برساد - تارنمای خبری تحلیلی زرتشتیان - گزارش تصویری از حضور گردشگران ... فراموش نکنید برای رفتن به این کافه از 8 صبح تا 12 شب وقت دارید. فرض کنید در حال راه رفتن هستید و ماهی روی سرتان پرواز می کند. در زمان فتح هند توسط داریوش اول چوگان در سرزمین هند نیز شناخته و رواج پیدا کرد. کالسکه سواری از دیر باز بهعنوان یکی از مشاغل سنتی اصفهان شناخته میشود که امروزه شکلی جدید و فانتزی در جهت گردشگری پیدا کرده است.در قسمتی دیگر عکاسخانهها یا عکاسیهای سیار به شما امکان میدهد که در فضای تاریخی و با معماری باشکوه ایرانی بهترین خاطرات را ثبت کنید. ساختمانی خشتی و چیدمانی کاملا سنتی ویژگی بارز این هتل سنتی است که شما را به روزگاران دور میبرد و میزبان خوبی برای مسافران تور یزد نیز شناخته میشود. اقامتگاه سنتی هتل ترنج در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد. کوچههای گلی و باریک آشتیکنان با معماری جذاب، رستورانهای متعدد، اقامتگاه و هتلهای گوناگون، مسجد جامع یزد، آبانبارهای کویری از جمله آبانبار شش بادگیر، بازار و میدان امیرچخماق، نمونههایی از دیدنیهای بافت تاریخی یزد هستند که چشمانداز جذابی برای گردشگران دارند.خانههای ایلخانی بافت تاریخی یزد برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد و هنوز هم قابل سکونت است. کباب سرای محمد یکی از رستورانهای عالی و معروف در شهر اصفهان است.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد از ایجاد نخستین نوروزگاه در بافت تاریخی شهر میراث جهانی شهر یزد خبرداد. اسم یزد که میآید، تصویری از شهری کویری در ذهنمان نقش میبندد. بهتر است که برای گردش و تفرج در شهر یزد، به محلههای تاریخی آن سرزده و در این محلات از جاذبههای گردشگری و دیدنیهای یزد که بار تاریخی و سنتی دارند؛ بهره ببرید. طی سالهای اخیر، حمام وكیل به چایخانه سنتی تغییر كاربری داده است. طی سالهای پس از هخامنشیان چوگان به مرور کمرنگ شد تا زمان حکومت صفویان دوباره به این ورزش کهن پرداخته و آن را احیا کردند. بعد ها که این مانور کهن نظامی بهصورت بازی و ورزش در آمد نام چوگان را به خود اختصاص داد.تاریخچه این بازی به ۶۰۰ سال پیش از میلاد باز میگردد، که بازی خاص شاهان هخامنشی بوده و بهمنظور پرورش شاهزادگان و آشنایی آنان با قواعد جنگی برنامهریزی شده است. چوگان از جمله ورزشهای کهن ایران بشمار میرود، که به خاطر محبوبیتی که در بین پادشاهان داشته به بازی شاهان معروف است. یک شهر کوچک و قدیمی است ولی به خاطر مسجد جامع اش که یکی از قدیمی ترین مسجدهای ایران است بسیار معروف است. معماری و بافت کویری استان یزد بسیار شگفتانگیز است و با دیدنیهای منحصر به فرد خود به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل شده است. یکی از مهمترین مساجد تاریخی ساخته شده در عهد صفوی که معماری ایرانی اسلامی خاص اش و با کاشیکاریها و نجاری قرن یازدهم، آن را به شاهکاری بی بدیل تبدیل کرده است. سبک معماری در دوره صفویه برپایه نمایش اقتدار امپراتوری از یک حکومت اسلامی است، که با قرار دادن بناهای خاص در مرکز شهرها بهخصوص پایتخت سعی در جلب توجه بیشتر و بزرگتر جلوه دادن نمایههای مذهبی و سلطنتی داشتهاند.با تحولاتی که در زمان پهلوی مبنی بر ساخت جادهها و خیابانها در اطراف میدان صورت گرفت دسترسی سواره را نیز به میدان نقش جهان افزود.

در بازسازی و طراحی این هتل سعی شده است تا تمام عناصر معماری عصر صفوی حفظ شود و کاروانسرا به صورت گسترده مرمت گردد. ایجاد ارتباط بین باغ و کاخ هنگامی که کوروش به سلطنت رسید به تأثیر از باغهای بینالنهرین کاخ باغی را ساخت که بیانگر قدرت هخامنشیان در پاسارگاد بود. و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که بهعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. چنانچه قصد اقامتی به یادماندنی را در هتل های یزد مانند هتل داد یزد و هتل جهانگردی یزد را داشته باشید، کافی است با شماره تلفن 74495-021 ارتباط برقرار کنید تا همکاران ما در بخش رزرواسیون هتل داخلی شما را راهنمایی کنند. میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد . میدان نقش جهان در شمال شهر اصفهان و در مرکزیت مجمعه بناهای دولت خانه صفوی قرار گرفته است. شهر نوین باید بهخوبی تمدن و جایگاه فرهنگی اسلامی و مردمی بودن حکومت را به تصویر میکشید. مسجد امام به نام های دیگری همچون مسجد شاه، مسجد جامع عباسی و مسجد سلطانی نیز شهرت دارد، که پس از انقلاب اسلامی به مسجد امام معروف شد. چهارباغ عباسی هم یادگاری از همان دوران است. همان طور که از نام بازار پیدا است، در این خیابان دهها فروشگاه مختلف کیف و کفش فعالیت دارند.

بازار بزرگ اصفهان همچون دیگر بازارهای سنتی، شامل بخشهای مختلفی مانند سراها، تیمچهها، کاروانسراها، مسجد، حمام و مدارس میشود.در گذر زمان هر یک از راستههای بازار بزرگ اصفهان به فروش کالاها و محصولات مختلفی اختصاص داشته است و از راستههای بازار میتوان به بازار قیصریه، بازار جارچی، بازار آهنگرها، بازار رنگرزها، بازار کفشدوزها، بازار دروازه اشرف، بازار نیما، بازار زرگرها و بازار قنادها اشاره کرد.بازار بزرگ اصفهان فعالیت اقتصادی چشمگیری ندارد؛ اما معماری و قدمت این بازار حرف اول را در میان بازارهای سنتی ایران میزند. منبع عکس: touristgah.com، عکاس: نامشخص«مرکز خرید گلدیس» یکی از مراکز خرید اصفهان برای تهیه محصولات سنتی و صنایع دستی است. اگر قصد سفر به این شهر را به تهیه بلیط اتوبوس اصفهان را دارید، پیشنهاد میکنیم که اگر میخواهید از تمامی قسمتهای نقش جهان و جاذبههای اطرافش دیدن کنید، یک برنامهریزی درست داشته باشید. از فراز این کاخ چشم انداز شهر اصفهان به خوبی دیده می شود. البته این دو ورودی برای رانندگان مناسب هستند. «مرکز خرید پنج طبقه» یکی از مراکز خرید ارزان اصفهان است که با تنوع، کیفیت خوب و قیمتهای مناسب کالاهای خود، طرفداران بسیاری در میان اهالی شهر اصفهان دارد. منبع عکس: رهبال آسمان، عکاس: نامشخص«مرکز خرید پارلمان» از مراکز خرید ارزان اصفهان است که در میان اهالی شهر شهرت دارد.

تمام ماهیفروشیهای شهر اصفهان، ماهیهای خود را از بازار ماهی خلیج فارس تهیه میکنند. بمنظوراستحضار عموم اهالی ازقوائد لایحه قانون شهرداری وآشنایی بوظایفی که بعهده انجمنهای شهرها وقصبت وشهرداران ومامورین شهرداری محول است ومتوجه ساختن اهالی باین که اشخاص نیکنام ومطلع وبصیر ومورداعتماد راباراده خود انتخاب نمایند شرحی تهیه شده که بوسیله رادیومنتشرگردید. بهترین گزهای اصفهان و بهترین آثار صنایع دستی این شهر را میتوان در بازار قیصریه تهیه کرد. این ساختمان زیبا عمارت بی مثال عصر صفوی در شهر اصفهان است که از معماری فوق العاده ای خیره کننده ای برخوردار می باشد. از آنجا که عمارت قدیمی در باغ نقش جهان همزمان با ساخت این میدان. ایوان مسجد جامع یزد: ورودی ایوان مسجد جامع یزد، فضای طاق مانندی است که روی سقف و حاشیه آن سوره فتح با خط زیبایی نقش بسته. فضای سبز داخل میدان با فواره ها و حوضی بزرگ و زیبا نمایی دلنشین را ایجاد میکند. درب اصلی کاخ توسط شاه عباس از نجف و حرم حضرت علی (ع) به ارمغان آورده شده که برخی معتقدند علت نامگذاری عالی قاپو نیز حرمت و عظمت این درب متبرک بوده است.در جایی دیگر بیان شده که نام این مکان از باب العالی عثمانیان گرفته شده، زنجیری بسیار بزرگ از درب کاخ آویزان بوده که مردم عادی برای امان خواستن یا عدالت خواهی به آن دخیل میبستهاند و کتیبه ایی که بر سردر ورودی نصب شده منقش به ۱۱۰ توپ جنگی است که در حروف ابجد نماد نام امام علی (ع) است. این سر در به بازار سنتی اصفهان راه دارد و بازدید از مغازههای قدیمی آن بسیار لذتبخش است. منبع عکس: borna.news، عکاس: نامشخص«بازار بزرگ اصفهان» یکی از بازارهای سنتی اصفهان است که در هر گوشه آن معماری زیبا و بینظیر ایرانی مشاهده میشود. این مرکز خرید نسبت به دیگر مراکز خرید اصفهان چندان بزرگ نیست؛ اما تمام کالاهای برندهای داخلی و خارجی آن از تنوع و کیفیت مناسبی برخوردار است.

«مرکز خرید نوژن» که از مراکز خرید ارزان اصفهان به شمار میرود، مرکز خرید چندان بزرگی نیست؛ اما برای خرید پوشاک باکیفیت و قیمت ارزان، انتخاب مناسبی است. منبع عکس: funibo.com، عکاس: نامشخص«بازار قیصریه» که بخشی از بازار بزرگ اصفهان به شمار میرود، از قدیمیترین مراکز خرید سنتی اصفهان است که در سالهای ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ بهدستور شاه عباس صفوی و با تلفیق معماریهای دوره صفوی و سلجوقی ساخته شد. منبع عکس: google map، عکاس: مرتضی بابایی فر«بازار بزرگ حکیم» بخشی از بازار بزرگ اصفهان و از بازارهای سنتی شهر است که بهترین مکان برای خرید انواع فرشهای دستبافت، فرش ابریشم و تابلو فرش به شمار میرود. از آنجا که میدان نقش جهان از شهرت بسیار زیادی در بین آثار تاریخی و جاذبههای گردشگری ایران برخوردار است، سالانه جمع کثیری برای بازدید از این مکان ارزشمند به اصفهان سفر میکنند. این میدان که محلش بسیار نزدیک به میدان شاه. منبع عکس: isfahancitycenter.com، عکاس: نامشخص«مرکز خرید سیتی سنتر» یکی از مشهورترین و بزرگترین مراکز خرید اصفهان است که هفت طبقه دارد. مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان با نمای ظاهری زیبا و طراحی داخلی بسیار لوکس، کمی دور از شهر قرار دارد؛ اما با تنوع و کیفیت مناسب کالاها از بهترین مراکز خرید اصفهان به شمار میرود. در برخی از روزهای سال در سیتی سنتر، حراج ویژه برگزار میشود. این تالار محل پذیرایی از مهمانان ویژه شاه بوده که بهراحتی می توانستند بازی چوگان، چراغانی، اتش بازی و نمایش های مناسبتی را به نظاره بنشینند.

در طبقه ی آخر عمارت اتاقی وجود دارد که به تالار موسیقی یا اتاق صوت معروف است. منبع عکس: گوگل مپ، عکاس:یوسف خسرویانلباسهای دوختهشده و آماده، مورد پسند همگان نیست؛ برخی از افراد تمایل دارند که پارچه دلخواه خود را خریداری کنند و توسط یک خیاط ماهر لباس سایز خود را بدوزند. شهر اصفهان از پرجمعیتترین شهرهای ایران است که بهدلیل وجود آثار تاریخی، جاهای دیدنی و صنایع دستی فراوان، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و سالانه پذیرای میهمانان زیادی از شهرها و کشورهای مختلف است. این بازار، راهروها و دالانهای متعددی را شامل میشود که انواع صنایع دستی اصفهان، اشیای عتیقه، پارچه و فرشهای گرانقیمت در آن به فروش میرسد؛ حتی اجناس آن به کشورهای خارجی نیز صادر میشود.در بازار قیصریه حجرههایی وجود دارد که حدود ۴۰۰ سال است که یک کالای خاص را عرضه میکنند. از دیگر عجایب ساخت این مسجد میتوان به طراحی و رنگبندی خاص گنبد مدور با نقشهای اسلیمی اشاره کرد که با تغییر زاویه نور خورشید در طول روز، رنگ کاشی ها نیز تغییر میکند بدین صورت که در صبحها به رنگ خاکی، ظهرها به رنگ صورتی و در زمان غروب به رنگ خاکستری در میآیند. بلندای این مناره ها و اینکه کاشی کاری منحصر به فردی حتی در اوج مناره ها انجام شده، تعجب همگان را بر می انگیزد زیرا این مناره ها هرچه به سمت بالا رفته باریکتر شده و تنها یکی از آن ها دارای پلکان است از اینرو ظرافت کاشی کاری در این ارتفاع به واقع قابل تحسین است. دیوارنگارهها و همچنین کاشی های سرامیکی درون کلیسا به سبک هنری قرنهای 16 و 17 میلادی است. بعد از فوت این بانو باغ و قصر هشت بهشت در تصرف وراث قرار گرفته است؛ ولی در این مدت تغییرات کلی در وضعیت این باخت داده شد و همانند عالی قاپو و چهل ستون تزیینات داخلی آن از جمله نقاشی و طلا کاری همچنین آینه کاری همراه با تزئینات گچی در دیوارهای داخلی آن انجام شد.